• Johanna Nilsson

    Ålder: 32.
    Bor: Solna. Uppvuxen i Östersund.
    Familj: Sambo och dotter, snart två år. 
    Gör: Opinionsbildare inom hållbart mode.
    Aktuell: Sveriges Second Hand Profil 2019. Medverkar som krönikor i Erikshjälpens tidning hela 2019
    Instagram: johannaswe

  • johanna.jpg

  • Modeindustrins tre stora problem

    Hållbarhet är något som de allra flesta företag och butiker pratar mycket om i dag. Men vad exakt betyder det? Ja, det är inte alltid så lätt som konsument att veta. Så därför brukar jag tänka såhär:
    Modeindustrin har tre stora problem (eller hållbarhetsutmaningar om du hellre vill det):

    1. Överkonsumtion

    Mellan år 2000 och 2015 dubblerades världens klädproduktion, och fram till 2030 beräknas den öka ytterligare 60 procent enligt FN. Vi använder grejerna vi köper i dag hälften så länge som vi gjorde för 15 år sedan. Och av de nästan 14 kilo vi köper varje år knölar vi ner 7,5 kilo i soporna. 3,8 skänker vi till second hand, men köper själva bara 0,8 kilo enligt en rapport från Naturvårdsverket. Vi konsumerar mer och mer för varje år, och vi använder allt kortare och kortare stund. Om alla skulle konsumera som vi gör här i Sverige skulle vi behöva 4,2 jordklot.

    2. Dåliga material

    Mycket av kläderna vi köper är av kvalitet som inte håller, och har producerats på ett sätt som är allt annat än miljösnällt. Polyester gjort på olja och som släpper mikroplaster när vi tvättar. Bomull som kräver enorma mängder med vatten och kemikalier.  Och färgerier och garverier som släpper ut orenat vatten rakt ut i floder. Ja, listan kan göras lång på hur materialen vi köper påverkar miljö och människor.

    3. Dålig produktion

    Människorna i industrin som odlar bomullen, garvar lädret, färgar tygerna samt syr våra kläder har löner som det inte går att leva på. Lägg därtill ofta farlig och ohälsosam arbetsmiljö, samt arbetsvillkor som få av oss som sedan köper kläderna skulle tolerera.

     

    De här tre sakerna: mängden vi konsumerar samt produkternas påverkan på miljön och människorna i kedjan är det som sammanfattar allt det som varje dag ständigt pågår. Och tro mig, det pågår överallt och alltid då normaltillståndet för modeindustrin tyvärr faktiskt är exakt allt detta.
    Hållbart mode är en komplex fråga, men det går också att göra den ganska enkel. För genom att alltid tänka på dessa tre saker blir det också tydligare vilka företag som menar allvar med sitt hållbarhetsarbete och inte.

    De flesta kedjor och större företag lägger nämligen väldigt mycket av sitt hållbarhetskrut på materialen. Jeans som färgats med snällare färger och mindre vatten. Bomull som odlats lite schysstare. Badkläder gjorda av gamla PET-flaskor och så vidare. Allt det är fantastiskt såklart, men det som glöms bort är de andra två delarna: människorna och konsumtionen.
    Det spelar ingen roll om bomullen är ekologisk när företagen ständigt jobbar med att få dig att konsumera mer än vad du någonsin kan behöva. Eller att gamla PET-flaskor använts när de som sytt plagget inte har en lön de kan äta sig mätta på.
    Det är så lätt att överväldigas av de olika kedjornas och märkenas hållbarhetsarbete. Men glöm inte att de oftast bara prickar in ett rätt av tre.
    Så när du står där i butiken och fingrar på den ekologiska t-shirten, skänk då människorna i produktionen en extra tanke. Samt fundera ett varv till på varför den där tröjan säljs som ”ta 3 och betala för 2”…